Konu: Civilization IV Ptsi Ağus. 10, 2009 10:58 am
Efsane yine bizlerle, hem de yepyeni oyun motoru, teknolojileri, din unsuru, yeni dünya harikaları ve daha pek çok yenilikleriyle. Civilization serisi hiç bu kadar gerçekçi ve ayrıntılı olmamıştı. Oyun bağımlılık yaratabilir ve sosyal hayatınızı etkileyebilir bizden söylemesi. Tabii sosyal hayatı boş verip bu mükemmel dünyaya adım atmak da ayrı bir seçenek. Karar sizin...
Civilization ile tanışmamız 1991 yılıdır. Disket döneminin belki de en farklı, en güzel stratejisiydi Civilization. Sid Meier o zamana kadar yine çok ses getiren Pirates! ve Railroad Tycoon gibi oyunların mimarı olmuştu. Bu oyunlarda birbirinden eğlenceli, farklı ve sürükleyiciydi. Ne var ki Civizilation oyuncular arasında ayrı bir yere sahiptir. O zamana kadar bu kadar iyi turn based (sıra tabanlı) strateji oyunu çıkmaması mı yada Civ'in çok yeni bir konsept üzerene kurulu olmasımı bilinmez, oyun hem çok popüler oldu hem de oyun tarihinde yepyeni bir çığır açtı. O zamanlarda real time (gerçek zamanlı) strateji örnekleri ya çok vasat oyunlardı ya da yeterince oyuncuya hitap etmiyorlardı. 92'de Dune, 93'de Stronghold, 95'te Command & Conquer real time stratejiyi altın çağına doğru sokarken Civ yavaş yavaş unutuluyor ve eskiyordu.
Sid Meier ve proje baş sorumlusu Brian Reynolds Civ'i yenilemek için geç kalmadılar. 1996'da Civ 2, Hasbro ve MicroProse etiketi altında piyasaya çıktı. Civilization 2'de göze çarpan yeniliklerden biri kamera açısıydı. Kuşbakışı görüntü izometrik bir açıya geçmişti. Grafiklerin geliştirilmesi, yeni ünite ve dünya harikaları, yeni teknolojiler oyuna hatırı sayılır bir gerçekçilik sağlamıştı. Danışmanlarımızın video görüntüleriyle bize bilgiler sunması (tabii cd hala cd rom'un içindeyse) çok güzel bir detaydı. Birçoğumuz bilmeyiz Civizilation 2'nin birçok yeniliğini ve tasarımına Brian Reynolds önderlik etmiştir. Civ 2, Civ 1'in başarısını katlayarak devam ettirdi. Civizilation 2'nin çoklu oyunu (multiplayer) destekleyen ek paketi Civizilation 2 Multiplayer Gold Edition'da bir sene sonra piyasadaydı. Oyuncular bu güzel oyunu multiplayer olarak oynayabildiler. Civizilation'nın elde ettiği başarılar diğer firmalarıda harekete geçirdi.
Activision Civizilation: Call to power'ı Mart 99'da, Hasbro ve MicroProse ise Temmuz 99'da Civizilation 2: Test of Time'ı piyasaya sunmuşlardı. Bu iki oyunun temel özelliği ne Sid Meier'in ne de Brian Reynolds'ın projelerde görev almamasıydı. Peki bu oyunlar ne gibi bir başarı sağladı dersiniz... Tabii ki kocaman bir hiç. Böylelikle anlaşıldı ki Sid Meier olmadan efsane ancak vasat hatta kötü bir oyun olarak kalıyor. 1999 yılı sadece kötü Civ taklitlerinin yılı değildi. Bu yıl Sid Meier önderliği ve Brian Reynolds proje baş sorumluluğunda Alpha Centauri'yi çıkardılar. Oyun Electronic Arts ve Firaxis çatısı altında oyuncuyla buluşmuştu. Alpha Centauri'yi'nin konusu Civ'den de bildiğimiz Alpha Centauri gezegenine yapılan yolculuk ve bu yolculuk sırasında gemide çıkan iç çatışmalar sonucu, gezegene 7 farklı düşünce ve felsefede topluluğun ayrı ayrı koloni kurma çabalarıydı. Bu oyunda çok büyük başarı sağladı birçok yeniliğiyle turn based (sıra tabanlı) stratejiye yeni bir soluk getirdi.
CEDRİC
Konu: Geri: Civilization IV Ptsi Ağus. 10, 2009 10:58 am
Alpha Centauri'nin başarısı ve diğer firmaların Civ felaketlerinden sonra Civizilation serisinin devamı artık bir zorunluluk haline gelmişti. Oyuncular Alpha Centaurideki yenilikleri artarak Civ 3'de görmek istiyorlardı. Civ fanları pek fazla beklemediler. Civizilation 3 2001 yılında piyasaya çıktı ve geleneği sürdürdü. Oyun her zamankinden daha gelişmiş diplomasi seçenekleri, yepyeni üniteler, ayrıntılı danışma seçenekleriyle Civ hayranlarının gönlünü bir kere daha fethetti. Artık stratejik kaynaklar çok önem kazanmış, devletlerin sınırları önem arz ediyordu. Civ 3'ün tek eksiği yeterli ve doyurucu senaryolarının olmayışı, multiplayer desteğinin yine göz ardı edilmesi ve birçok beklenen ırkın olmamasıydı. Sid Meier oyuncuların bu isteklerini karşılayacak ek paketi, Civizilation 3: Conquests'i iki sene sonra bizlere sundu. Bu ek paket gerçekten de çok yeterli olmuştu. Multiplayer modu daha da geliştirilip, yepyeni ırklar ve üniteler beğenimize sunulmuştu. Conquests apayrı bir Civ zevki yaşattırdı bizlere. Sid Meier Sid Meier's Pirates!'i, Meier'in efsane Pirates! oyununun en son ve çok başarılı versiyonu, çıkardıktan sonra artık bizim de tek isteğimiz bir an evvel Civizilation 4'ün bizlerle buluşmasıydı...
Civizilation ve Sid Meier tarihini şöyle bir gözden geçirdikten sonra artık efsanenin devamı Civilization 4'de bir bakalım. Oyun ilk başta çok şık bir demoyla bizleri karşılıyor. Tabii bu demodaki görüntüler oyun içi görüntülerinden oluşmamış ancak yeni oyun motoru GamePyro'nun nimetlerini bizlere gösteriyor. Demoyu izledikten sonra karşımıza oyun ana menüsü çıkıyor. Menüdeki şarkı gerçekten çok güzel seçilmiş ve tekrar tekrar dinlenesi bir kalitede. Bu menüden tekli oyuncu (single player), çoklu oyuncu (multiplayer) seçeneklerini seçebiliyoruz. Oyunda ayrıca Civ dünyasına yabancı olanlarımız için bir Tutorial bölümü konulmuş. Civilopedia bölümü Civ 4 içindeki Civilization 4 serinin en başından multiplayer desteği sağlayan ilk oyunu. Hatırlayacağımız üzere Civizilation 2 ve Civizilation 3'te genişleme paketleriyle multiplayer seçeneği gelmişti. Direct IP, LAN, Internet (gamespy kullanıcı adı ve şifresi gerekiyor), aynı bilgisayar üzerinde çoklu oyun için Hot Seat ve E-mail ile oynamamıza yarayan Play by E-mail çoklu oyun seçenekleri arasında. Tekli oyunda ise; Play Now (şimdi oyna) seçeneği bize ırkımızı, oynayacağımız Dünya'yı ve oyun zorluğunu seçerek normal Civizilation kurallarıyla antik çağdan oyuna başlamamızı sağlıyor. Custom Game ise oyunda daha ileri ayarları yapabildiğimiz, kazanma kuralları, rakip uygarlıkların sayısı, barbar aktivitesini ayarlıyabildiğimiz bir bölüm. Play a senario bölümü oyunla birlikte gelen belli senaryoları oynayabildiğimiz bir bölüm. Bu bölüm yine yeterli değil ancak yeni mod sistemi ve senaryoların paylaşıldığı birçok Civ sitesi (örneğin; civfanatics.com) işimizi bir hayli görecektir. Şimdi hepberaber yeni bir oyuna başlıyalım ve Civ 4 nelerle karşımıza çıkacak bir bakalım...
Sene Milattan Önce 4000. Yepyeni bir uygarlığın temellerini atacağımız ve Civ Dünyasına yeniden başlıyacağımız oyunun ilk evresi. Elimizde bir Settler (yerleşimci) ve bir Warrior (ilkel savaşçı) ünitesi var. Oyunda menülerin çok sade ve kullanışlı olduğu gözümüze çarpıyor. Advisor butonları hemen sağ üst köşede onların üstünde options butonu ve Civilopedia butonu mevcut. Ünitelere sağ tıklayıp birkaç turn'nün hamlesini yapabiliyoruz. Civ 4'de dikkatimizi çeken ilk unsur GamePyro oyun motorunun oyuna çok güzel bir şekilde entegre edilmiş olması ve oyuna çok güzel bir hava katmış olması. Kamera açısını yakınlaştırarak ünite ve şehirlerimizdeki bütün değişiklikleri en ufak ayrıntılarına kadar görerek oynamak çok şık olmuş. Kamera açısını belli bir şekilde dışarı alarak Dünya'nın genel bir görüntüsünü hatta arka planda yıldızları bile görmemiz mümkün. GamePyro bu oyun için biçilmiş kaftan desek yanlış olmaz. Seçebileceğimiz uygarlıklar 18 tane ve hepsinin liderinin kendine has iki özelliği var. Bunlardan başlıcaları; felsefeci, organize, agresif, yaratıcı, endüstriyel. Civ 3'te de uygarlıkların özellikleri vardı ancak bazı özellikler örneğin; bilimsel ve endüstriyel uygarlıklar çok fazla üstünlük sağlıyolar ve oyundaki dengeleri bozuyorlardı. Civ 4 ise bu özellikler arasında belli bir denge kurarak her ırkın aşağı yukarı eşit handikapla oyuna başlamasını sağlıyor.
CEDRİC
Konu: Geri: Civilization IV Ptsi Ağus. 10, 2009 10:58 am
Yavaş yavaş oyunda ilerlemeye, yeni yeni şehirler kurmaya devam ederken oyundaki belli başlı ve çarpıcı yeniliklerde gözümüze takılıyor. Yönetim şeklimizin ne olduğuna bakmak için oyunun Advisor (Danışmanlar) butonlarına tıkladığımızda bir butonun Civics (Yuttaşlık Bilgisi, Yuttaşlıkla ilgili olan) butonu olduğunu fark ediyoruz. Peki nedir bu Civics ne işe yarar? İşte oyunun en muhteşem yeniliklerinden biri burada karşımıza çıkıyor. Buradan yönetim biçimi, işçi sınıfının yapısı, legal yapılanma, dinsel yapı ve ekonominin yapılanmasını ayrı ayrı seçebiliyoruz ve kendi içinde de 5 farklı seçenek ile çok kapsamlı bir yönetim varyasyonu oluşturabiliyoruz. Örneğin seçimle yönetilen, konuşma özgürlüğü olan, açık Pazar ekonomisini benimsemiş fakat organize bir şekilde misyoner faliyetlerle dinini yayan ve işçi sınıfında köleliği benimsemiş bir uygarlık yaratabiliyoruz. Civics'deki yönetim tarzları, felsefeleri zamanla yeni teknolojiler buldukça kullanımımıza sunuluyor ve istersek inkılaplarla yönetim tarzımızı değiştiriyoruz. Civics gerçekten oyuna mükemmel bir hava katmış. Butonlardan bir diğeri de Religion (Din) butonu. Bu butonla da oyuna yeni entegre edilen din unsurunu değiştirebiliyoruz.
Peki din oyunda tam olarak ne işe yarıyor? Din unsuru en başta politik yakınlaşmalar yada zıtlıklar olarak karşımıza çıkıyor. Budist bir uygarlık, Müslüman bir uygarlık hakkında iyi düşünmezken, iki Müslüman uygarlık birbirlerine daha yakın bir politika sergiliyorlar. Aynı dinden iki ırk daha verimli antlaşmalar yapabiliyor ve zor zamanlarda birbirlerini kolluyorlar. Bu nedenle dinimizi dünyaya yaymak oyunda önemli bir yere sahip. Ayrıca bir dini ilk bulan uygarlık olmak bize birçok avantaj sağlıyor. Dinimize geçen bir şehri haritadan görebiliyoruz. Dinin bulucuları olarak uygarlığımıza artı kültür puanları geliyor ve en önemlisi diplomatik açıdan belli bir üstünlüğü elimize geçiriyoruz. Bu iç gıdıklayıcı yeniliklerden sonra birazda oynanabilirliğe bakalım.
Civ 4'te yeni bir şehir kurmak için oluşturduğunuz Settler (yerleşimci) ünitesi yada yollar, madenler, tarlalar yapmak için çalıştırdığımız işçi ünitesi artık hem productiondan (üretim gücü) hemde şehri besleyen ve geliştiren food productionu (besin üretimi) tüketiyor. Burada esas konu küçük şehirlerde setler ve worker ünitelerini yapmamak çünkü küçük şehrin besin üretimini kullandıkları için şehir aynı boyutunda kalıyor ve şehirden yeterince verim sağlanamıyor. O zaman setler ve workerlarımızı nerelerde çalıştırmamız ve nerelere şehir kurmamız gerekiyor? Civ 4'te çok küçük ama çok etkili bir özellikte bu ünitelerimizin nereye şehir kurmaları veya nerelere yol, tarla, maden kurmaları gerektiğini haritanın üzerinde oluşan küçük mavi çemberlerden rahatlıkla görebiliyoruz. Bu özellik oynanabilirliğe çok büyük artılar sağlıyor.
Dağlarla çevrili bir haritaya düştüğümüz eski Civlerde buradan verimli bir şekilde besin elde etmemiz olanaksızdı ve şehirlerimiz istediğimiz büyüklüklere çıkmazdı. Civ 4'te yeni arazi düzenlemeleriyle dağlara yel değirmenleri kurarak besin alabilir, akarsu kenarlarına su değirmenleri kurup üretim gücü kazanabilir, şehrinizin sınırları içine yaşama alanları kurup oralardan da vergi ile para kazanabilirsiniz. Bu yaşama alanları küçük kulübelerle başlayıp orada insanlarınız çalıştırırsanız zamanla kasaba ve şehir olup size ekstra para kaynağı sağlayabilir. Bu yaşama alanları kurmak için en verimli arazi türü çöl ve buzullar. Bu arazi türlerinin hiçbir ek getirisi yok ve burada yapılan yapılar %25 ile %50 arasında daha uzun zamanda yapılıyor. Civ 4'te Civ 3'te olduğu gibi yine lüks kaynakları ve stratejik kaynaklar daha da artmış olarak bizlere sunuluyor. Bu kaynaklar oyunda çok önemli bir yer teşkil ediyor ve mümkün olduğunca bu kaynakları elimizde bulundurmamız gerekiyor.
CEDRİC
Konu: Geri: Civilization IV Ptsi Ağus. 10, 2009 10:58 am
Şehirlerimizde sağlık da çok önemli bir yer tutuyor. Sağlıksız bir şehirde üretim ve büyüme azalıyor ve mutsuz insanlar ortaya çıkabiliyor. Sağlıksızlık su taşkını olan ovaların yakınlarındaki şehirlerde gözle görülür bir oranda arttığı gibi besin türlerinin azlığıyla da sağlıksız koşullar doğabiliyor. İnek, koyun, domuz, balık, buğday, pirinç gibi yeni besin kaynakları beslenmede çeşitliliği sağladığı için sağlıklı bir toplum oluşuyor. Demir, bakır, mermer, taş çok önemli stratejik kaynaklar. Bir şehrin sınırları dahilinde taş, mermer, bakır gibi belli kaynaklar varsa o şehirde belli başlı Dünya harikaları iki kat hızda yapılıyor (örneğin; Piramitler taşla, Oracle mermerle, Colossus bakırla daha hızlı yapılıyor).
Barbar aktivitesi ise ilk çağlarda kurt, aslan, ayı gibi ünitelerin haritada başıboş dolaşmasıyla başlıyor. Barbarlar haritada Fog of War ya da hiç keşfedilmemiş karanlık yerlerden türüyorlar ve belli bir zaman haritadaki karanlık bölgeler keşfedilmeden kalırsa, buralarda barbar şehirlerini görmek bizleri şaşırtmamalı. Bu nedenle mümkün olduğunca harita Dünya keşfedilmeli ve Fog of War olarak kalan kısımlar belli aralıklarla teftiş edilmelidir. Yoksa barbarlarla başımız bir hayli derde girebilir. Barbarlarda çağ geçtikçe gelişiyor ve daha zorlu ünitelerle karşımıza çıkıyor.
Oyunda ilerledikçe yeni birçok yapının eklendiğini ve eskiden beri varolan yapıların özelliklerinde oynamalar yapıldığını görüyoruz. Granary (besin deposu) eski oyunlarda olduğu gibi şehrin hızlı büyümesini değil besinlerin daha sağlıklı olmasını bunun sonuşu şehrin daha sağlıklı olmasını sağlıyor. Colosseumda (antik tiyatro) artık insanları şehrin kültür puanının %20'si kadar mutlu ediyor. Bu ve bunlar gibi değişikliklere alışmak biraz zaman alsa da zamanla bu değişikliklerin çok yerinde ve isabetli yapıldığını görüyoruz. Dünya harikalarında da hatrı sayılır değişiklikler var. Oracle artık bir yeni teknoloji veriyor ve Hollywood, Rock n Roll, Broadway gibi yeni dünya harikaları, rock hitleri, hit filmler ve hit müzikaller gibi insanlarımızı mutlu eden ve takaslarda kullanabileceğimiz, kültürümüzü yayan kaynaklar sağlıyor. Elinizde çok lüks kaynağı yoksa Rock n Roll, Hollywood'u ve Broadway'i bulup bu dezavantajınızı avantaja çevirebilirsiniz. Dünya harikalarının bir avantajı da şehirlerimizde büyük din adamı, mühendis, sanatçı, tüccar, bilim adamılarının çıkmasını sağlaması. Büyük insanların uygarlığımıza ve şehirlerimize birçok getirileri oluyor. Büyük bilim adamları buluşlarımızı hızlandırıyor, tüccarlar zenginliğimizi arttırıyor, sanatçılar kültürümüzü geliştiriyor. Büyük insanların çıkma olasılığı belli binaların ve Dünya harikalarının fazlalığıyla artıyor. Dünya'ya gelen bu büyük insanların isimleri de gerçek hayattaki birçok büyük kişiliğin ismiyle anılmış. Mesela Heredot'un sizin uygarlığınızda doğması çok hoş bir ayrıntı. Büyük insanları mümkün olduğunca iyi kullanmak oyunda sizi bir adım öne çıkarıyor.
CEDRİC
Konu: Geri: Civilization IV Ptsi Ağus. 10, 2009 10:59 am
United Nations (Birleşmiş Milletler), bu dünya harikası oyunda ayrı bir yere sahip. Bu yapıyla dünya liderleri kendi içlerinde lider olacak kişiyi seçiyorlar. Diğer uygarlıkların sizi seçmeleri için diplomatik ilişkilerinizi sağlam temeller üzerinde kurmanız gerekiyor. Birleşmiş Milletler'de ilk başta genel sekreter seçimi oluyor. Genel sekreter seçildikten sonra dünya ile ilgili birçok kararı genel sekreter oylamaya sunabiliyor. Nükleer savaş çıkmasın isterseniz nükleer silahları, yeterli oy çoğunluğunu sağlayıp, yasaklayabilir, özgür din, serbest ticaret gibi Civicsleri tüm dünyada kabul görmesi içinde oylama yapabilirsiniz. Son olarak Genel sekreter kendisini dünya lideri ilan etmek için oylama yapabilir. Bu oylama sonucu kabul olursa oyun Diplomatic Victory (Diplomatik Galibiyet) ile son buluyor. Oyundaki diğer galibiyet koşulları, uzay yarışını kazanmak, dünyanın bütün uygarlıklarını fetihlerle himaye altına almak, uygarlığın dört şehrinin 50.000 kültür puanına ulaşıp genel kültürsel galibiyete ulaşması, dünya üretimi ve nüfusunun %75'ne hakim olup dünyayı domine etmek ve son olarak başka bir galibiyet türü olmazsa 2050 yılında oyunda genel puanlara bakılarak galibiyet esasları oluşuyor.
Dünya harikaları dışında birçok ulus harikası da Civ 4'de konulmuş. Her bir şehriniz ulus harikalarından 2 tane yapabildiği için seçiminizi iyi yapın. Bilimsel açıdan gelişmiş bir şehre Oxford Üniversitesi'ni yapmak çok uygun olacak, ekonomik gücü olan şehrinize Wall Street yapmanız ekonominize artı bir güç sağlıyacaktır. Ulusal harikalar Dünya harikaları gibi başka bir ulus onu yaptığında yapamıyacağınız anlamına gelmez. Ulusal harikaları acele ile değil de şehirlerinizin gelişmesi ve büyümesine göre inşa ederseniz ulusunuzu daha da güçlendirmiş olacaksınız.
Civ 4 bilim açısından da birçok değişime sahne oluyor. Civ 3'te bir teknolojiye ulaşmak için teknoloji ağacının bir dalından devam etmemiz o teknolojiye ulaşmamıza yetiyordu. Şimdi ise çok ilerideki bir teknolojiye ulaşmak için daha önceki çağlarda bulunması gereken teknolojileri bulup sonra istediğimiz teknolojiyi keşfediyoruz. Örnek vermek gerekirse; mühendisliği bulmak için önce basit makinacılığı, teknoloji ağacında farklı yerlerde olsalar bile, keşfetmek zorundayız. Gerçekten de daha basit makinaları yapmayı bilmeyen bir uygarlık nasıl olacak da mühendisliği geliştirecek. İşte Civizilation'ı gerçek bir strateji oyunu yapan bir unsur daha.
Civizilation 4 tüm zamanların en gerçekçi ve en ayrıntılı strateji oyunudur desem yanlış olmaz sanırım. Oyunla ilgili daha fazla bilgi verip sizin oyunu keşfetme şevkinizi kırmak istemiyorum. Gelmiş geçmiş hiçbir oyun uygarlık tarihinin gelişmesini, ilerlemesini, inişlerini ve çıkışlarını Civ 4 kadar güzel anlatmamıştı. Oyun ile ilgili acizane birkaç tavsiyem, senaryo oynamak istiyorsanız, Earth senaryoları çok şık ve eğlenceli. Normal oyunda da agresif bir şekilde yayılmaya bakın, önemli kaynakları kendi sınırlarınız içinde tutun ve şehirlerinizi korumasız bırakmayın. Fog of War ya da keşfedilmemiş karanlık yerlerde askerlerinizi devriye gezdirin. Belli bir süre buralarda oluşacak barbar aktiviteleri başınızı çok ağrıtabilir. Herkese iyi oyunlar, sağlıcakla ve Civizilation'la kalın...
CEDRİC
Konu: Geri: Civilization IV Ptsi Ağus. 10, 2009 11:02 am
Civizilation 4
Burdan İndirebilirsiniz...
rar şifresi: exclusively_4_www.opgamez.net_users
FoFoSkO
Konu: Geri: Civilization IV Çarş. Ağus. 12, 2009 2:26 pm
paylaşım için çok saolçççbu oyunu çok beğeniyorum...baya bi uğraş vermişsin...
sifir
Konu: Geri: Civilization IV Cuma Eyl. 04, 2009 11:48 pm
saol...
tugrulg
Konu: Geri: Civilization IV Çarş. Eyl. 16, 2009 11:48 am
Bu oyunu aradım bulamadım. İnşallah çalışır... Saol.
tugrulg
Konu: Geri: Civilization IV Çarş. Eyl. 16, 2009 11:49 am
Allah Allah acayip şaşırdım.. Çalışmıyor!!
Walla kardeş, bir şekilde bana bu oyunu ulaştırırsan minettar kalırım. Ne Kadıköy'de var ne başka bir yerde...
greek
Konu: Geri: Civilization IV C.tesi Eyl. 19, 2009 4:03 am
teşkür
engeng
Konu: Geri: Civilization IV Çarş. Kas. 04, 2009 4:39 pm
teşekürler...
Leadrian
Konu: Geri: Civilization IV Çarş. Kas. 04, 2009 7:15 pm
hhg
mikroemo
Konu: Geri: Civilization IV C.tesi Şub. 06, 2010 9:21 pm
ellerinize sağlık
kadir aydoğdu
Konu: Geri: Civilization IV Paz Tem. 25, 2010 3:39 pm